dinsdag 1 januari 2013

1980:2 - Geen woning, geen kroning.

De Kroningsrellen.

Op 30 april 1980, de dag waarop Beatrix in de nieuwe kerk werd ingehuldigd als koningin, brandde Amsterdam. Met de leus “Geen woning, geen kroning” trok de kraakbeweging ten strijde tegen het gezag.Terwijl Beatrix op het balkon van het paleis verschijnt wordt de eerste rookbom gegooid, de man wordt onmiddellijk door agenten met de platte pet gearresteerd en afgevoerd naar het politiebureau.


De eerste ernstige confrontatie met de ME was die morgen in de Bilderdijkstraat waar de krakers het voormalige gebouw van Tetterode probeerde te kraken. Onderstaande foto's zijn gemaakt op de hoek van de Kinkerstraat en de Bilderdijkkade. 




De krakers wilden aan het begin van de middag optrekken naar de Dam, maar de binnenstad werd van alle kanten omringt door ME. De eerste harde confrontatie vond plaats bij de Blauwbrug. Ik bevond me toen tussen de ME op de Blauwbrug en de krakers die vanaf het Meester Visserplein optrokken. Zowel de ME als de krakers waren in die tijd niet bepaald vriendelijk voor de aanwezige pers en ik kwam dus ook al snel klem te zitten tussen de twee partijen en werd vanuit de krakers bekogeld met stenen, nadat ik met de moet der wanhoop de Amstel weer wist te bereiken bleek de schade beperkt tot blauwe plekken en een pijnlijke rug en rechterbeen. Het waren mijn laatste foto's die dag van de kroningsrellen.